måndag 6 juli 2009

Christian Bale och åter igen Christian Bale



Christian Bale är ju en av mina absoluta favvosar. Jag tycker att han är en fantastisk skådis som äntligen börjat få lite större roller. Han började ju sin karriär genom att att spela Jum-Jum/Bänke i Mio min Mio. Några år senare spelade han i en film som jag såg hur många gånger som helst i tonåren och åter igen igår. Swingkids heter filmen från 1993 där Robert Sean Leonard spelar huvudrollen som Peter Muller som är en ung kille 1939 i Tyskland. Han och hans kompisar älskar att lyssna och dansa till Swing och gör allt för att slippa gå med i Hitler Jugend. Leonard är väl kanske mest känd för sin roll som House´s bästis Wilson i House och som Neil i Dead Poets Society. I Swingkids spelar Bale hans bästa kompis. Bale är blott 19 år gammal i denna film men spelar som vanligt mycket bra, speciellt när han ska spela lite galen och utflippad. En annan favoritfilm med Bale är The Prestige där även Hugh Jackman spelar. Denna lite udda och läskiga film blev alldeles för lite uppmärksammad tycker jag. Filmen bygger på en roman med samma namn av Christopher Priest. Filmen och boken har fått sitt namn av trolleritrickens tredje akt, The Prestige, där trollkonstnären trollar tillbaka det objekt som försvann tidigare under akten. Hugh Jackman och Christian Bale spelar huvudrollerna som trollkarlarna Robert Angier och Alfred Borden som blir ärkefiender efter att Alfred råkat mörda Angiers fru. Även Michael Caine och David Bowie är med. Bowie spelar elektricitetsforskaren Tesla. Filmen är gjord av Christopher Nolan som ju uppenbarligen är lika förtjust i Bale och Caine som jag är då de spelar huvudrollerna i Nolans Batman begins och Batman Dark Knight. Med dessa nya versioner av Batman gav Nolan Batman den uppmärksamhet, mörkhet och seriositet som den förtjänar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar