söndag 16 augusti 2009

TV und film und radio!



Under sommarens alla tågresor har det blivit en hel del podradio. Jag har varvat P1 dokumentär med Sommar och tänkte här ge mina tips på de mest lyssningsvärda programmen.

När det gäller Sommar ligger Morgan Alling på första plats. Hans program är så fantastiskt bra så man glömmer både tid och rum. Hans program är superbra både innehållsmässigt och tekniskt bra av honom. Måste, måste höras! Nummer två på min sommarlista är en person som ju är en av mina favoritpersoner i hela världen så jag är ju inte förvånad över att hans program var så fantastiskt bra. Hans program handlar om minnet. Dessutom har han med otroligt bra musik med i sitt program. Denna fantastiska man är självfallet Peter Englund. Nummer tre på min lista är skräckförfattaren John Ajvide Lindqvist. Hans program handlar om hans uppväxt och om skräck som i hans värld tydligen hör samman. Han är en fantastisk berättare! Nummer fyra på min lista blir Lena PH:s program som är en orgie i småländska och roliga minnen. Hon är väldigt underhållande denna Lena. Sist men inte minst blir Filip och Fredriks program som gick förra sommaren och som jag inte hört sen dess, men som jag kommer ihåg som otroligt bra.

Gällande P1 dokumentär är det mest minnevärda programmet Ingens hundar av Susanne Björkman. Det är en dokumentär i två delar. Där originalet är från 1986 och del två är gjord 20 år senare där Susanne frågar dem hur dem tänker nu. Den första delen är väldigt bra, men det är del 2 som för mig blir pricken över i:et. Denna dokumentär är bland det bästa jag hört och jag blev otroligt berörd. Den handlar om ett gäng kids som har det gemensamt att dem bor i ett ockuperat hus i Stockholm. Susanne frågar dem om vänskap, synen på dem själva, varifrån de kommer och hur de ser på världen. Stockholmsdialekt till tusen utlovas. Ett annat tips på en bra dokumentär är Bosse Lindqvists Förädlade svenskar som handlar om tvångssterilisering. Den är baserad på intervjuer av två personer som var aktuella för tvångssterilisering när det begav sig. Mitt tredje tips på en dokumentär är Gertrud Larssons Svarta Carina som är Gertruds granne på söder. Denna mycket speciella kvinna rymde till en cirkus när hon var 14, hon festade med innefolket på Stockholms inneställen, hon har varit alkis och levt på gatan och nu är hon en kvinna som på grund av sjukdom inte lämnar sitt hem utan skickar sin granne att handla cigglimpor av märket red eagle. Hon har världens rökröst och skriker rasistiska saker till hemtjänsten. Lyssningsvärd till tusen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar