tisdag 23 juni 2009

Zemeckistrivia

Jag såg att Beowulf skulle visas idag på canal+. Jag kommer inte se den då jag varken har kanalen eller är superdupersugen. Dock är det
ju Robert Zemeckis som gjort denna nya version av Beowulf, och han ligger mig varmt om hjärtat. Detta är ju upphovsmakaren till min absoluta favorittriologi, nämligen tillbaka till framtidenfilmerna. Jag vet inte hur många gånger jag sett dessa filmer och jag tycker att dem är helt outstanding. Om man kollar på extramaterialet får man reda på att man ville från början ha Michael J Fox i huvudrollen, men han var upptagen med inspelningen av fem i familjen. Ddetta gjorde att man istället gav rollen till Mask-skådisen Eric Stoltz. Man spelade in hela filmen med honom, men sen kände Zemeckis och Gale att det inte kändes rätt med Stoltz. Man frågade Michael J Fox om inte han ville ha rollen trots att han var upptagen med serieinspelningen. Fox tackade ja och man spelade om alla scener där Stoltz varit med! Vilken diss på Stoltz. Man undrar ju hur han reagerade på detta. Man blev iallafall otroligt nöjd med Fox insats. Det märkliga är ju att Stoltz och Fox ju nästan är kopior av varandra, så uppenbarligen var man iallafall säker på hur man ville att Marty McFly skulle se ut. Zemeckis är ju även upphovsman till Forrest Gump som ju inte kräver ngn närmre presentation. Döden klär henne är också hans verk. Denna otrligt fantastiska film med Bruce Willis, Meryl Streep och Goldie Hawn, där de båda kvinnorna gör allt för att bevara sin ungdom... Vidare har Zemeckis även gjort filmer som Gothika, Kontakt och Polarexpressen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar