söndag 21 juni 2009

skådespelarpresentationsmysterium

När man tittar på en film eller en tv-serie så i början så visas ju skådespelarnas namn. Och här är en sak som jag funderat på i större delen av mitt vuxna- och mitt tonårs liv. Man ser alltså alla skådespelarnas namn rada upp sig efter varandra och sen den sista skådespelarens namn som visas får med sin karaktärsnamn också. Varför får bara den sista skådespelaren i listan namnet på sin karaktär och varför får den med sin karaktär löver huvud taget när ingen annan får det? Ett exempel som jag kommer ihåg speciellt är Beverly Hills. Då radas ju alla skådisarnas namn upp efter varandra: Jason Priestly, Jenny Garth...etc sen sist James Eckhouse as Jim Walsh. Detta fenomen dyker upp hur ofta som helst och jag har inte kunnat finna ngn logik eller ngn tänkbar förklaring på det. Är det ngn som vet så tar jag tacksammast emot ett svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar