tisdag 15 september 2009

Patrick "The Walk" Swayze - Outsiders, Dirty Dancing, Nord & Syd


Få personer går så konstigt som Patrick Swayze. Nu är han död. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5793354.ab Självfallet förtjänar denna man en plats i min eminenta blogg. Så många timmar som han har förgyllt min tid, speciellt i Dirty Dancing of course! Han gör ju en extremt stor del av filmens storhet. Jag älskar ju mest när han har råkat låsa in nycklarna i bilen och han tar en parkeringsstolpe och slår sönder rutan i bilen - i takt med musiken!!!. Denna handling får sen Baby att utropa att han är Wild! Min andra favoritfilm med patrick Swayze i en roll är den fantastiska filmen Outsiders från 1982 regisserad av Coppola. Filmen är baserad på S.E Hintons roman med samma namn. Jag älskade ju dessa böckerna när jag var yngre. Det är författaren som även skrev Yesterday och Rumble Fish. Rumble Fish har också blivit filmatiserad av Coppola med Mickey Rourke i rollen som Motorcycle Boy och Matt Dillon som Rusty James, hans lillebror. Bara dessa namn är ju alldeles fantastiska. Filmen är svart-vit eftersom Rusty James är färgblind och man följer hans perspektiv. Underbar film!!!! Just det ja, back to Patrick Swayze i Outsiders. Liksom de andra filmerna/böckerna av Hinton handlar Outsiders om rivaliteten mellan snobbarna och Greasers. Huvudpersonerna är greasers, a.k.a dem fattiga som har mycket sociala problem men världens lojalitet till varandra. Outsiders är ju känd för att ha varit superkända skådespelares första roll. I den eminenta rolllistan finner man Matt Dillon, Rob Lowe, Emilio Estevez, Tom Waits, Tom Cruise och självklart då den häftige Patrick Swayze i rollen som Darry Curtis. Måste ses!!!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar