måndag 5 oktober 2009

Mannen under trappan

Äntligen har Halv åtta hos mig börjat igen. En väldigt genomtänkt programidé om matlagning gjord av "folket". Perfekt tid också, och perfekt med en halvtimme. Imorgon är det äntligen dags för säsongsstarten av Desperate Housewives, en av mina absoluta favoritserier som ju faktiskt hållit sig stabil alla dessa säsonger. Ja jag längtar så tills imorgon. Igår under sköna söndagen kom jag på att jag ju ville se SVT-serien Mannen under trappan som jag glömt bort att se. Så sagt och gjort hade jag ett maraton med de tre avsnitten som fanns tillgängliga på SVT-Play. Jag blev hooked! Jag brukar ju inte vara så himla förtjust i en hel del svenska produktioner, men det finns ju såklart en hel del undantag. Oftast är det ju just de skolade skådisarna som jag tycker är sämst, dock gillar jag Jonas Karlsson starkt. Han är alldeles fantastiskt. Dessutom har han skrivit en av de bästa novellsamlingarna jag läst - Det andra målet. Ja jag blev nyfiken helt enkelt på denna serie, och ja den var mycket bra. Hoppade till ett antal gånger av rädsla, för det är en skräckhistoria kan man väl kalla den. Den handlar om Fredrik (Jonas Karlsson) som precis har köpt ett hus som han och hans fru och deras två barn flyttat in i. På natten märker Fredrik att det bor en man under hans trappa inne i huset. Mannen ser väldigt skabbig och sliten ut så Fredrik tror att det är en stackars man som fått för sig att han bor i deras hus. Fredrik försöker göra allt för att få mannen att lämna deras hus men mannen kommer alltid tillbaka. Barnen träffar också på mannen då och då och vill skydda honom inför Fredrik. Dock har aldrig frugan lyckats träffa mannen så hon börjar misstro att mannen verkligen existerar... Ja det är en snygg filmatisering men helt okej skådisar men framför allt så är det en enmansshow av Jonas Karlsson vilket jag inte har något emot. När jag sedan tittade i Tv-tablån såg jag att det sista avsnittet skulle visas igår på kvällen så det var ju perfekt tajmat att ha haft maratonet under förmiddagen. Helt klart värd att se denna intressanta, läskiga och störda serie. Ikväll Svenska Hollywoodfruar of course!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar