lördag 17 oktober 2009

Wolverine - origins recension

Såg ju äntligen Wolverine - Origins igår. Har tänkt göra det sen den var på bio men ändå inte riktigt kommit mig för. Jag är ju ett stort fan av X-men-filmerna, så jag blev väldigt glad när jag fick höra att denna film skulle göras, dock sjönk förväntningarna allt medan tiden gick och det är svårt att sätta fingret på vad. Dels kan det ha varit att det inte längre skulle vara Bryan Singer som regisserade som ju gjorde ett fantastiskt jobb med X-men-triologin, men har även gjort The Usual Suspects, Superman Returns och producerat alla och regisserat vissa Houseavsnitt.
Filmen handlar ju om hur Wolverine blev Wolverine och om hans relation med Sabretooth (spelad av Liev Schreiber) som man i denna filmen valt att göra till Wolverines halvbror. I serierna antyds det ofta att de har ngn sorts koppling men här i filmen har man valt att göra den tydligare. På grund av olika syn på saker och ting så bryter Wolverine och Sabretooth kontakten och de kommer istället att bli fiender. I filmen får man även möta den unge Cyclops som här inte spelas av James Marsden utan av Tim Pocock. Undrar om man inte fick Marsden att ställa upp... Hugh Jackman gör ju Wolverine alldeles perfekt, det är ju som att den karaktären är skriven just för honom. Filmen övriga skådisar har jag heller inget att kritisera på. Det är intressant att få veta hur Wolverine blev Wolverine och det finns en del spännande actionscener. Dock stannar det där. Det blir aldrig mer än helt okej. Man har absolut inte slösar bort ngn tid på denna film, men den gör ju inget avsevärt intryck.