torsdag 1 oktober 2009

Harry Potter & A praire Home Companion

Ja nu när jag varit sjuk i tre dagar så har jag äntligen haft tid för mitt Harry Pottermaraton så det är ju ngt positivt med att vara hemma och vara sjuk och förlora pengar. Jag gillar Harry Potter. Det är inga femmor, men det är väldigt snygga, spännande och framför allt väldigt stämningsfulla filmer. Såg de tre första nu, de tre som jag har på DVD. Men för vilken ålder är dessa filmer egentligen riktade till? Det kan ju inte vara allt för unga barn då det ju är ganska komplicerade historier med en hel del referenser som man som tittare måste komma ihåg. Undrar hur dessa filmer kommer te sig om sisådär en tjugo år när våra framtida kids har en Harry Potterrevival. Oj vad dem kommer skratta åt de helt fantastiska specialeffekter vi har idag. Kommer man då göra nyversioner av Harry Potter, som man gjort med Sagan om ringen? Om man inte har sett Extrasavsnittet när Daniel Radcliffe "spelar" sig själv så måste man göra det! Det är otroligt roligt och Radcliffe är alldeles fantastiskt rolig.



Nu sitter jag o kollar på A praire Home Companion. Robert Altmans (M*A*S*H, Short Cuts, Gosford Park) sista film. Han var så gammal när han gjorde denna filmen - 80 år - att försäkringsbolaget för filmen krävde att det skulle finnas en regissör till som kunde ta över arbetet om Altman skulle dö mitt under filminspelningen. Han överlevde dock filminspelningen men dog några månader efter att den var klar. Man har lyckats casta en hel del stora skådisar till denna speciella men mycket trevliga film. Meryl Streep, Woody Harrelson, Lindsay Lohan, Tommy Lee Jones, Virginia Madsen, Kevin Kline. Filmen handlar om en radioshows sista livesändning. Soundtracket är ju alldeles fantastiskt och man förstår ju här verkligen varför Meryl Streep fick rollen i Mamma Mia eftersom hon är väldigt bra på att sjunga. Filmen handlar egentligen inte om så mycket utan fokuset ligger på dialogen och sångerna och de fantastiska reklamsnuttarna som görs live i showen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar