söndag 4 oktober 2009

Ursäkta, är detta bussen till Vinslöv?

Den fantastiska dokumentären Plötsligt i Vinslöv ska få en uppföljare. http://www.svd.se/kulturnoje/film/artikel_3593187.svd Plötsligt i Vinslöv är en dokumentär gjord av Malin Skjöld och Jenny Bergman och visades första gången på SVT 2001. Filmskaparna hade tänkt göra en dokumentär om en pizzeria som bråkade med myndigheterna om storleken på sina potatisar men det blev istället en dokumentär om ett antal personer i Vinslöv. Jag vet inte hur många gånger jag har sett denna dokumentär och jag kan de allra flesta repliker utantill. Jag älskar den och jag älskar personerna som är med i filmen och jag älskar att filmen verkligen är gjord med kärlek. Många har varit kritiska då de anser att man exploaterar "svaga" människor, men det tycker jag inte alls. Det är ju väldigt typiskt den "upplysta" överheten att berätta vem i världen som är förtryckt och tycka synd om de som inte är lika "medvetna" som de själva är. Nä ngn sådan översittarattityd eller tycka synd-om-mentalitet finner jag inte alls hos de båda filmskaparna. Jag ser mycket fram emot uppföljaren!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar